Så blåser tidningarna upp sin sociala medier-statistik

1

Nästan alla tidningar har numer en funktion för att visa hur populära deras artiklar är i sociala medier. Men det finns goda anledningar att ifrågasätta hur ärliga siffrorna som redovisas är, framför allt hur de rubriceras.

Den vanligaste vilseledning som jag stött på är att tidningar rubricerar alla interaktioner på Facebook som delningar. Alla som är aktiva på eller arbetar med sociala medier vet att en delning är den kraftfullaste aktion som finns att ta till för att sprida en artikel. Som publikation är det den kanske mest eftertraktade handlingen från en läsare, eftersom den aktivt bjuder in det egna nätverket att ta del av publikationens material. Det finns med andra ord en tydlig poäng med att visa upp många delningar.

Ett exempel på en tidning som blandar ihop begreppen är Svenska Dagbladet. Bredvid Ivar Arpi​s lördagsledare om IS uppges till exempel att den delats 16 944 gånger på Facebook. Det talet stämmer helt enkelt inte. Vad som redovisas är inte delningar utan interaktioner. Just den artikeln har i själva verket delats 4 087 gånger, gillats 7 196 gånger och kommenterats 5 661 gånger. Sammantaget 16 944 interaktioner. Men det är en stor skillnad på att dela, kommentera och gilla en artikel och det blir helt enkelt fel att kalla allt för delningar.

En viktig skillnad mellan de olika sätten att mäta är att delningar uppfattas som personbundna – det är svårt att tänka sig att samma person delar en artikel flera gånger – medan en person kan bidra med flera interaktioner. Om person A och B delar en artikel, gillar varandras delningar och skriver varsin kommentar om den andres delning innebär det att två personer genererat 6 interaktioner.

Att tidningar redovisar sociala medie-aktioner felaktigt skulle kunna skyllas på slarv eller okunskap, men även de stora mediehusens sidor som bara syftar till att skörda klick gör samma fel. Och när siter som snarare drivs av sociala mediestrateger än av journalister gör såhär måste man förutsätta att det är en medveten del av en strategi för att blåsa upp sina egna siffror.

Lajkat.se, som drivs av Aftonbladet, uppger till exempel att deras just nu mest lästa artikel (9 bilder som visar att pengar verkligen kan göra en snyggare) delats 578 gånger. I verkligheten har den delats 22 gånger, resten är likes och kommentarer. Expressens klicksajt uppger att deras populäraste artikel just nu (14 saker som alla med små bröst kommer att känna igen) har delats 938 gånger. Den korrekta siffran är 63.

Så hur ska man göra? Om tidningarna vill redovisa de högre siffrorna – vilket de absolut kan göra! – är den enkla lösningen att rubricera dem korrekt. Om ”Delningar, likes och kommentarer” är för långt och ”interaktioner” för osexigt kan man nöja sig med en ikon. Ett annat alternativt, som visserligen inte heller blir riktigt rätt men som nog uppfattas som ärligare, är att redovisa alla interaktioner som likes.

/Henrik Sundbom

(Den enda anledningen till att Ivar Arpis artikel används som exempel är att talen är så höga att skillnaderna mellan de olika aktionerna blir tydliga.)

Kommentarer modereras inte och var och en är ansvarig för sina inlägg. Håll god ton!

Kommentarer

Ansvarig utgivare: Henrik Sundbom